Wednesday, January 14, 2009

TATACARA MENGHADAPI TEMUDUGA

Persaingan untuk mendapatkan tempat di pusat-pusat pengajian tinggi semakin hebat. Ini adalah kerana pelajar-pelajar berkelulusan SPM dan STPM semakin ramai setiap tahun.

Selain dari kelululusan akademik, untuk menjadi calon yang dipilih, pelajar juga akan dinilai dari beberapa sudut lain seperti kegiatan ko-kurikulum, penglibatan dalam pelbagai aktiviti maktab, persediaan menghadapi temuduga, disiplin dan kegiatan-kegiatan serta perkara-perkara lain yang dapat memberi kesan dan pengaruh terhadap pemilihan mereka.

Temuduga merupakan satu peluang yang sepatutnya dirancang dan diambil berat oleh setiap pelajar. Tujuan utama temuduga adalah untuk menentukan dan memilih calon yang paling sesuai. Temuduga ialah komunikasi dua hala. Ia bukan hanya satu tugas bagi pada penemuduga untuk menetukan kesesuaian calon, tetapi juga para calon harus berusaha agar mereka didapati sesuai dan seterusnya dipilih.

Temuduga boleh dikendalikan oleh seorang penemuduga ataupun oleh beberapa orang, yang dipanggil ‘panel’ temuduga. Biasanya terdapat 3 atau 5 orang dalam sesuatu panel temuduga., bergantung pada kehendak pihak yang menganjurkannya. Bagaimana ia dikendalikan, itu tidak penting. Apa yang harus diberi peringatan ialah cara anda berkelakuan, kerana itu yang akan menentukan peluang untuk anda berjaya di dalam temuduga tersebut. Anda perlu meyakinkan si penemuduga bahawa anda layak dipilih dan mempunyai segala ciri-ciri yang dikehendaki.

Berasaskan kepada laporan ahli-ahli panel temuduga yang telah menemuduga pelajar-pelajar MRSM, perkara-perkara berikut telah didapati:

1. Pelajar-pelajar lemah dalam membuat ‘arguement’.
2. Bersikap pasif semasa temuduga.
3. Tidak boleh bertutur dalam Bahsa Inggeris dengan baik.
4. Tidak boleh bertutur dalam Bahasa Melayu dengan baik.
5. Tidak tahu menahu mengenai kursus yang hendak diambil.
6. Belum/tidak tahu membuat pilihan kerjaya yang akan diambil.
7. Tidak tahu menahu mengenai kursus-kursus yang ditawarkan oleh universiti-universiti tempatan dan luar negeri.
8. Kurang pengetahuan am.
9. Berpakaian tidak kemas.

Adalah menjadi tanggungjawab anda agar kelemahan-kelemahan seperti di atas dapat diatasi. Selain dari berusaha bersendirian untuk mendapat keterangan/memperbaiki perkara-perkara berkenaan, anda juga boleh berhubung dengan Kaunselor, guru-guru dan mungkin ibu bapa dan kawan-kawan bagi mendapat pertolongan yang sewajarnya.



TAMBAHAN:

Kesalahan mengisi borang permohonan seperti tidak mengisi maklumat yang dikehendaki dengan lengkap , tulisan tangan yang sukar dibaca, borang yang kotor dan lain-lain, memberi gambaran sikap, watak dan perlakuan calon. Jadi, perlu ditekankan bahawa proses temuduga bermula dari masa mengisi borang permohonan.



PERSEDIAAN UNTUK TEMUDUGA:

Calon-calon mestilah bersedia dari segi mental dan fizikal sebelum menghadiri temuduga. Berikut adalah beberapa perkara yang elok dijadikan panduan:

1. Selidik dan dapatkan seberapa banyak mungkin maklumat-maklumat berhubung dengan kerjaya yang menjadi pilihan. Antara sumber-sumber yang boleh membantu anda dalam hal ini ialah:

* Kaunselor.
* Guru-guru kaunseling.
* Guru-guru yang mempunyai pengetahuan berkaitan dengan kerjaya tertentu.
* Buku-buku ‘Occupational Outlook Handbook’ dan ‘Dictionary of Occupational Tittles’ yang boleh diperolehi di bilik Kaunselor.
* Prospektus dari pelbagai universiti tempatan dan luar negeri yang terdapat di Perpustakaan Maktab.
* Pegawai-pegawai di Bahagian Bimbingan Kerjaya dan Perkhidmatan Pekerjaan, Kementerian Buruh dan Tenaga Rakyat.
* Pegawai-pegawai yang bekerja di dalam bidang kerjaya yang dipohon.
* Risalah-risalah dan bahan-bahan penerangan kerjaya yang boleh dipohon dari Bahagian Penganjuran Pelajaran MARA, Jabatan Buruh dan sebagainya.
* Ibu bapa, saudara-mara dan rakan-rakan.

2. Pastikan anda mempunyai kelulusan akademik serta kelulusan-kelulusan lain yang diperlukan sebagai syarat bagi mengikuti kursus/bidang yang dipohon. Janganlah semata-mata bergantung pada nasib dan ‘angan-angan’ sahaja.

3. Berhati-hati ketika mengisi borang permohonan (penempatan) yang pihak Maktab edarkan. Segala butir yang hendak diisikan perlulah difikir terlebih dahulu sama ada betul atau tidak, supaya borang anda nanti akan kelihatan bersih. Kesalahan mengisi borang permohonan/penempatan seperti tidak mengisi maklumat yang dikehendaki dengan lengkap, tulisan yang sukar dibaca, borang yang kotor dan lain-lain, memberi gambaran sikap, watak dan perlakuan anda. Perlu diingatkan bahawa proses temuduga bermula dari masa anda mengisi borang permohonan lagi.

4. Ambil tahu serba sedikit mengenai hal-hal di sekelililng anda (baca surat khabar, majalah dan sebagainya mengenai berita-berita penting dan pengetahuan am).



PADA HARI TEMUDUGA:

1. Pakailah pakaian yang sesuai, kemas lagi bersih. Pelajar-pelajar lelaki perlu memakai tali leher. Jangan pakai pakaian yang terlampau berwarna-warni dan menjolok mata, berselipar, serta menggunakan minyak wangi dan alat-alat solek yang berlebihan. Elakkan memakai baju batik dan T-shirt. Cuba bayangkan jika anda yang menemuduga, anda pasti akan memilih calon yang berpakaian kemas.
2. Pakailah kasut kulit. Elakkan kasut kain, kasut sukan atau selipar.
3. Rambut anda hendaklah pendek bagi lelaki dan kemas disikat atau bertudung bagi perempuan.
4. Pastikan anda ada membawa bersama-sama anda surat panggilan temuduga, kas pengenalan, surat beranak, sijil-sijil asal, dokumen-dokumen asal serta surat-surat akuan asal (jika ada) untuk disemak oleh panel temuduga. Atur mengikut susunan yang dikehendaki dan sebaik-baiknya difailkan supaya nampak lebih kemas dan teratur. (Jangan digulung-gulung sijil anda).
5. Tentukan di mana, bila dan pukul berapa temuduga itu diadakan. Cuba untuk sampai antara 10 - 15 minit lebih awal supaya anda punya cukup masa untuk berehat dan bertenang, tetapi jangan terlalu lama sehingga anda berasa cemas pula. Jangan sekali-kali datang lambat.
6. Apabila dipanggil masuk ke dalam bilik temuduga, anda hendaklah mengetuk pintu terlebih dahulu sebelum masuk. Jangan berasa gentar, masuk dengan hati yang tenang serta penuh yakin.





TINGKAHLAKU SEMASA TEMUDUGA:

1.
2. Semasa hendak masuk ke bilik temuduga janganlah gentar. Buat seperti biasa saja. Biasakan memberi ucapan ‘selamat pagi/selamat petang’ mengikut pada keadaan waktu, atau ‘assalamualaikum’ sekiranya panel temuduga itu beragama Islam. Jangan hulurkan tangan anda untuk berjabat tangan selagi penemuduga itu tidak membuat gerakan dahulu, jika kiranya ia hendak berbuat demikian.
3. Jangan terus duduk melainkan telah dijemput berbuat demikian. Apabila disuruh duduk, ucapkan terima kasih dan duduklah dengan sempurna serta tegakkan badan. Jangan menggelisah.
4. Jangan cuba hendak mengalih keadaan kerusi yang disediakan.
5. Serahkan dokumen-dokumen berkaitan apabila diminta. Jangan anda meletakkan barang-barang lain, tangan ataupun siku anda di atas meja penemuduga.
6. Jangan duduk bersilang kaki. Jangan goyang-goyangkan kaki ataupun menggerakkannya ke sana sini.
7. Jangan cuba hendak menjenguk atau membaca surat-surat dan lain-lain kertas yang terdapat di atas meja penemuduga.
8. Biarkan penemuduga memulakan perbualan.
9. Apabila bercakap pandanglah ke muka penemuduga itu.
10. Jangan menjawab soalan-soalan dengan tergopoh-gapah. Jawablah setiap soalan yang ditanya dengan terang dan jelas serta mudah didengar. Jawapan yang diberi itu hendaklah tepat dan jangan bercakap panjang lebar perkara yang tidak berkaitan. Jangan sekali-kali menggunakan bahasa kasar. Bercakaplah dengan penuh rasa yakin dan tenang.
11. Gunakan ganti nama seperti tuan/puan pada orang yang menemuduga dari semasa ke semasa, tetapi jangan selalu sangat menggunakannya pula. Apabila menyebut nama seseorang gunakan gelaran yang terdapat pada nama orang tersebut seperti Tuan/Tan Seri/Dato’/ Dato’ Seri/Tuan/Puan/Encik dan sebagainya.
12. Anda haruslah sentiasa bersopan santun biarpun ada ketikanya soalan yang dikemukakan mungkin mencabar anda. Perkara semacam ini selalunya disengajakan untuk melihat sejauhmana anda akan bertindak terhadap keadaan atau situasi yang menekan.
13. Tumpukan perhatian pada setiap soalan dan beri jawapan atau tindakbalas yang tepat dan sempurna.
14. Cuba kembangkan perbincangan pada tajuk/hal yang telah menarik perhatian penemuduga, tetapi bersedialah membatasi mana-mana yang dirasakan tidak menarik perhatian mereka.
15. Anda mestilah bersedia dan berwaspada pada setiap ketika. Hujahkan satu-satu ‘point’ itu dengan penuh semangat.
16. Cuba kembangkan jawapan "ya" atau "tidak" anda dengan sebab musabab yang munasabah.
17. Jika anda tidak tahu jawapan kepada sesuatu soalan, jangan cuba hendak berbohong ataupun mendiamkan diri sahaja kerana ini nanti akan melemahkan peluan anda. Sebaik-baiknya anda berterus terang yang anda tidak tahu jawapan bagi soalan berkenaan.
18. Jangan menguyah sesuatu semasa temuduga sedang berjalan.
19. Jangan sekali-kali cuba menyampuk semasa penemuduga sedang bercakap atau berbincang sesuatu di antara mereka.
20. Minta penjelasan sekiranya anda tidak begitu faham pada soalan-soalan tertentu.
21. Bersedia memberitahu penemuduga tentang keluarga, persekolahan, kegemaran dsb., selaiin dari pilihan kerjaya dan pengajian anda. Jangan bercakap berlebihan dan yang tidak sepatutnya. Jangan pula berbincang apa-apa masalah peribadi anda semasa temuduga.
22. Jangan menyeterui para penemuduga dengan sifat angkuh atau sifat tidak acuh yang anda tunjukkan.
23. Gunakan satu-satu bahasa tanpa campur-aduk dengan bahasa lain. Sebagai contoh jangan gunakan, "I fikir problem ini tidak dapat diselesaikan". Ataupun "You taulah, problem ini begitu complicated". Sekiranya disoal dalam Bahasa Melayu, jawablah dalam Bahassa Melayu dan sekiranya disoal dalam Bahasa Inggeris, anda perlulah pula menjawab dalam Bahasa Inggeris.
24. Cuba jawab semua soalan dengan tenang. Jangan cuba menengking penemuduga. Mungkin soalan itu mudah dan tidak berkaitan. Umpamanya jika ditanya berapa orang calon sedang menunggu di luar, itu tidak ada kaitan dengan pilihan kerjaya anda. Tujuan soalan sedemikian dikemukakan ialah untuk melihat sama ada anda ‘observant’ atau tidak.
25. Biarkan penemuduga itu menamatkan temuduga.
26. Di akhir temuduga, ucapkan terima kasih kepada panel temuduga kerana memberi peluang kepada anda menghadiri temuduga itu.

Tambahan: Jika diberi peluang untuk bertanya soalan, kemukakan soalan yang munasabah.



ooo Selamat Maju Jaya ooo



CONTOH SOALAN-SOALAN TEMUDUGA

1. Apakah yang anda ingini 5 tahun daripada sekarang?
2. Mengapakah anda memilih kerjaya yang sedang anda kejar sekarang?
3. Cerita sedikit tentang diri anda.
4. Apakah yang dapat memotivasikan anda?
5. Apakah kelayakan yang anda miliki yang boleh menolong dalam kerjaya pilihan anda?
6. Bagaimanakah anda menentukan/menilai kejayaan?
7. Apakah sumbangan yang anda dapat berikan kepada pihak kami?
8. Terangkan/huraikan perhubungan yang perlu terjalin antara penyelia dan orang-orang bawahannya.
9. Apakah kelemahan-kelemahan anda?
10. Adakah gred-gred yang anda capai semasa belajar menggambarkan kebolehan anda sebenar?
11. Mengapakah patut kami memilih anda?
12. Ceritakan satu pengalaman yang paling berguna kepada anda.
13. Nyatakan 2 atau 3 perkara yang anda anggap penting dalam pekerjaan anda.
14. Apakah matlamat dan tujuan jangka panjang dan jangka pendek anda? Bagaimana anda membuat persediaan untuk mencapainya?
15. Yang mana lebih penting kepada anda : duit atau jenis pekerjaan.
16. Apakah yang anda anggap sebagai kekuatan anda.
17. Nyatakan 2 atau 3 pengalaman pencapaian yang telah memberikan anda kepuasan. Mengapa?
18. Situasi bekerja yang bagaimanakah dapat memberikan keselesaan kepada anda?
19. Bagaimanakah anda apabila bekerja dalam keadaan yang tertekan? (work under pressure)
20. Apakah kesulitan yang pernah anda hadapi dan bagaimana anda dapat mengatasinya.
21. Apakah yang anda telah pelajari daripada kesilapan-kesilapan pada masa-masa lalu?
22. Apakah objektif kerjaya jangka panjang anda?
23. Bagaimanakah anda merancang untuk mencapai matlamat kerjaya anda?
24. Apakah kualiti yang perlu ada pada seseorang yang berjaya?
25. Apakah subjek yang anda paling minat dan paling tidak minat sekali? Mengapa?
26. Apakah perubahan-perubahan yang anda akan lakukan semasa berada di kolej atau universiti? Mengapa?
27. Apakah yang anda telah pelajari daripada penyertaan anda dalam aktiviti kokurikulum?
28. Adakah anda mempunyai keutamaan tempat/lokasi anda bekerja? Mengapa?
29. Apakah ganjaran terpenting yang anda jangkakan dalam kerjaya anda?
30. Bincangkan sedikit tentang isu semasa yang berkait dengan kerjaya pilihan anda.

General Jobs Vacancy Interview Tips

Tip 1 : Plan Ahead
Be Prepared ! Do a little homework ! Browse through the employer's website and learn something about the company before you attend your interview. Research the company and the position if possible, as well as the people you will meet with at the interview. Review your work experiences. Be ready to support past career accomplishments with specific information targeted towards the companie's needs. Prepare your facts and get them right !

Tip 2 : Role Play
Once you have finished your research, begin role playing (rehearsing). Write down answers if it helps to make your presentation more concise. Try to keep your answers to the information your new employer will want to know.

Tip 3 : First Impression Counts
You never get a second chance to make a first impression ! Dress professionally and appropriately (according to the job you are applying for). Flip-flop sandals and singlet are definitely out.

Tip 4: Be On Time !
If possible, try getting to the venue before the actual interview day to see how long it will take. Public transport may be unreliable, you may have been stuck in heavy traffic, but however reasonable your excuses are, it won't affect the fact that your chances are reduced if you are late. Remember that first impression counts ! Worse comes to worst, if you are going to be late, ring your interviewer(s) and let them know.

Tip 5: Be Positive !
Never criticise past employers, other candidates or whoever but particularly within the industry. Focus on positive achievements and views. In particular, avoid negative comments about past employers. And don't talk too much ! You may be shooting yourself in your foot (literally) when you disclose too much of information that you do not wish to be known in the first place.

Tip 6: Encourage
Encourage the interviewer to share information about his or her company. Demonstrate your interest.

Tip 7 : Eye Contact Maintain
Eye contact with your interviewer. Show that you want the job with interest.

Tip 8 : Adapt and relate
Listen and adapt. Be sensitive to the style of the interviewer. Try to relate your answers to the interviewer and his or her company. Focus on achievements relevant to the position. Talk about specific achievements ! Interviewers like to know how you felt about a particular success. Some will ask for specific examples of things you've done that you're particularly proud of ; how you solved problems ; how you learned - and improved - from difficult situations.

Tip 9 : Be honest !
There really is no point lying about your background and / or skills. If you get caught, or even manage to get away with it by getting employed and then get found out, you can be sure you won't be around for long ! Job interviews are about matching needs - if there isn't a good match, then, chances are that the job won't work out.

Tip 10 : And finally, don't give up !
The fact is that you will not be offered every job you applied for, however perfect you think you may be for it. Feedback from interviews where you have been turned down can be invaluable for improving future results. Ask politely if they can give you any feedback. Always remember that there is a job out there for you somewhere

Tingkahlaku dan Adab Semasa Temuduga

1. Jangan sekali-kali mengeluarkan kata-kata yang tidak benar semasa dalam temuduga.
2. Jika anda tidak tahu jawapan yang disoal itu, janganlah cuba hendak berbohong ataupun mendiamkan diri sahaja, kerana ini akan melemahkan peluang anda. Eloklah anda bercakap terus terang yang anda tidak tahu jawapannya.
3. Bersedia memberitahu penemuduga tentang keluarga anda, persekolahan, kegemaran dan aktiviti anda. Jangan bercakap melebihi dan yang tidak sepatutnya.
4. Jangan berbincang apa-apa masalah peribadi anda semasa temuduga.
5. Jika anda pernah bekerja dahulu, berilah keterangan dengan ringkas dan tepat berkenaan dengan pekerjaan itu.
6. Jangan sekali-kali anda cuba hendak mencela bekas majikan anda.
7. Nyatakan kelayakan dan kelulusan anda yang benar, tetapi janganlah membesar-besarkan perkara itu.
8. Anda hendaklah mengetahui serba sedikit akan tugas-tugas yang bersabit dengan pekerjaan itu, masa yang dijangka kena bekerja dan gajinya yang akan dibayar pada permulaannya.
9. Bersedialah untuk memberitahu kadar gaji yang anda ingin. Walau bagaimanapun biarlah penemuduga itu mengemukakan perkara itu terlebih dahulu.
10. Jika penemuduga tidak menyatakan tarikh yang sepatutnya anda mengetahui keputusan temuduga itu, eloklah anda bertanya supaya anda boleh datang lagi ke pejabatnya untuk mengetahui keputusan itu. Jika ia bersetuju tanyakan tarikh dan masa yang sesuai baginya.
11. Biarkan penemuduga itu menamatkan temuduga.
12. Ucapkan terima kasih kepada penemuduga kerana memberi peluang kepada anda menyertai temuduga itu.

Kawal emosi semasa temuduga

Semasa berada di bilik temuduga, kerapkalinya anda akan ditanyakan soalan-soalan yang anda kurang bersedia. Soalan-soalan ini kebanyakkannya seolah-olah "mencabar" kewibawaan anda.

Apa yang perlu anda lakukan adalah :

1. Ingatkan diri anda bahawa penemuduga sedang menguji anda
2. Jawab dengan jelas dan lantang
3. Kikiskan sifat ego anda
4. Tenangkan diri anda sebelum menjawab soalan, selalunya penemuduga akan cuba menggunakan jawapan anda untuk membidas
5. Banyakkan senyuman
6. Berikan penekanan dalam jawapan anda yang menyokong butiran-butiran yang tertulis dalam CV/Resume anda. Berikan penekanan kepada pencapaian anda yang tidak boleh dicapai orang lain
7. Jangan sesekali menunjukkan anda hilang minat terhadap pekerjaan ditawarkan



Selain itu, anda dinasihatkan supaya jangan tergopoh gapah menjawab soalan-soalan sebegini dari temuduga, ambil masa untuk berfikir sejenak,dan jawablah dengan fikiran yang tenang.

Perkara yang menjelikkan penemuduga

Berikut adalah perkara-perkara yang sepatutnya anda elakkan ketika berada dalam bilik temuduga untuk mengelakkan penemuduga berasa bosan dan jelik kepada anda :

1. Bercakap perkara-perkara yang tidak berkaitan secara keterlaluan
2. Tidak memberikan tumpuan kepada penemuduga tertentu apabila ditemuduga lebih dari seorang penemuduga
3. Mengelak dari menjawab soalan penemuduga
4. Memandang rendah akan pengetahuan penemuduga, ini dapat dilihat dengan jawapan anda
5. Mencabar penemuduga dengan bertanyakan soalan yang rumit dan terlalu teknikal
6. Menggunakan nama-nama orang berpangkat atau terkenal dalam perbualan anda dengan temuduga dengan harapan penemuduga tersebut kagum dengan anda



Perkara-perkara ini bukan sahaja membosankan penemuduga, malah akan membuatkan penemuduga merasa jelik dengan anda dan seterusnya mengambil keputusan untuk mengenepikan permohonan anda untuk mendapat jawatan tersebut.

Objektif Penemuduga

Anda pasti mempunyai objektif anda yang tersendiri apabila memohon sesuatu pekerjaan, dan apabila anda dipanggil untuk ditemuduga, anda juga mungkin mempunyai matlamat yang anda ingin capai sekiranya berjaya melepasi temuduga tersebut. Ya anda sudah tentunya tahu akan objektif anda sendiri.

Tapi tahukah anda akan objektif penemuduga anda? Untuk berjaya dalam temuduga, anda perlulah mengetahui objektif penemuduga anda.

Berikut adalah diantara objektif-objektif penemuduga

Lazimnya, penemuduga akan mencari calon dengan ciri-ciri berikut :

1. Kebolehan berkomunikasi yang baik
2. Mempunyai kelayakan yang relevan
3. Bersemangat
4. Berinisiatif
5. Mempunyai rekod pekerjaan/pelajaran yang baik
6. Berwatakan Menarik



Diharap dengan maklumat tersebut akan sedikit sebanyak membantu anda untuk berjaya semasa ditemuduga.

Nilaikan diri anda

Sebelum anda menghadiri temuduga, anda seharusnya sudah dapat menilai diri anda sendiri sebelum dinilaikan oleh penemuduga.

Anda perlu melihat diri anda dari segi

1. Kelebihan diri sendiri
2. Personaliti
3. Pencapaian Akademik dan Pekerjaan
4. Kekuatan dan kelemahan
5. Persepsi
6. Pengetahuan Am
7. Pengalaman Kerja


Kebanyakkan soalan penemuduga berkisar kepada aspek-aspek diatas. Cuba selami diri anda, dan senaraikan butir-butir tersebut, kenalpasti kelemahan anda dan cuba perbaikinya sebelum menghadiri temuduga.

Ini dapat memastikan anda dapat menjawab soalan penemuduga dengan lebih yakin dan positif.

Tuesday, January 6, 2009

Pusat Maklumat Rakyat (Berita Semasa)

http://pmr.penerangan.gov.my

Klik pada butang Arkib, banyak maklumat terkini dan maklumat lepas.

Malaysia Perlu Tingkat Keupayaan Modal Insan

26 Nov - Malaysia Perlu Tingkat Keupayaan Modal Insan
WEDNESDAY, 26 NOVEMBER 2008 08:31
graduann

GENTING HIGHLANDS - Malaysia tidak boleh lagi bergantung kepada sumber asli dan bahan mentah dalam usaha mencapai status negara maju sebaliknya perlu meningkatkan keupayaan modal insan

menerusi pelaksanaan sistem pendidikan berkualiti serta bertaraf dunia.

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata negara maju bergantung kepada aset modal insan yang cemerlang yang lahir hasil sistem pendidikan yang baik, berkesan dan bertaraf dunia, bukannya sumber asli atau bahan mentah.

Sambil menjelaskan Malaysia kini sudah dikategorikan sebagai negara maju dalam kalangan negara membangun, beliau berkata, sistem pendidikan cemerlang lazimnya membuahkan hasil yang memenuhi keperluan guna tenaga manusia untuk memajukan negara.

“Saya yakin dengan usaha dan komitmen semua pihak, kita berpeluang mencapai kemajuan dengan cepat berbanding kebanyakan negara membangun lain kerana kita memiliki sistem pendidikan terbaik, sistem persekolahan mantap dan tenaga manusia yang komited dengan tugas masing-masing.

“Semua kelebihan yang kita miliki ini perlu digembleng secara bersepadu menerusi pelaksanaan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang digubal,” katanya berucap merasmikan Konvensyen Nasional Kedua PIPP 2008 di Institut Aminuddin Baki (IAB) di sini, semalam.

Teks ucapan beliau disampaikan Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Tan Sri Dr Zulkurnain Awang. Hadir sama Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, dan Pengarah IAB, Dr Khair Mohamad Yusof. Pada majlis itu, Zulkurnain turut melancarkan buku PIPP yang dihasilkan warga pendidikan. Konvensyen selama empat hari itu bertema `Pelaksanaan PIPP: Satu Refleksi’.

Hishammuddin berkata, PIPP berfungsi sebagai mekanisme yang amat penting serta kritikal kerana kejayaan pelaksanaannya akan membantu menjana dan mempercepat proses pembangunan sumber manusia serta kemajuan sektor lain seperti ekonomi, politik dan juga sosial.

Justeru, katanya, peserta konvensyen itu yang terdiri daripada pemimpin, pengurus, perancang serta pelaksana dasar pendidikan perlu meneliti pencapaian setiap teras PIPP setakat ini, sekali gus mencari dan mengenal pasti ruang yang terlepas pandang atau kekurangan untuk diatasi.

Beliau turut menjelaskan empat aspek utama yang menjadi elemen penting mendasari pelaksanaan PIPP untuk menganalisis dan menilai prestasi dalam proses pelaksanaan pelan induk itu, iaitu akses dan ekuiti, kualiti dan peluang, kecekapan dan produktiviti, serta kepelbagaian.

“Saya tidak mahu semasa dan selagi saya masih menjawat jawatan sebagai Menteri Pelajaran, masih ada anak-anak kita yang berada dalam situasi yang merugikan, dinafikan hak atau kurang daya saing,” katanya.

“Sebaliknya, kita mahu memecah dan menghapuskan semua bentuk kekurangan yang mereka hadapi agar boleh turut bersaing dengan rakan yang mewarisi keberuntungan peluang dengan kapasiti sama untuk maju dan berpeluang merebut semua yang disediakan kerajaan secara adil serta saksama.

“Saya akan meminta pihak perancang dasar di Kementerian Pelajaran untuk meneliti secara serius resolusi yang dihasilkan konvensyen kali ini supaya ia membantu dan menjadi kayu ukur untuk kita memperkemas seluruh jentera pelaksana PIPP,” katanya.



Sumber: Berita Harian

Sekolah Perintis Dikenal Pasti

30 Nov - Sekolah Perintis Dikenal Pasti
SUNDAY, 30 NOVEMBER 2008 14:45
bangunansekolah2

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran mengenal pasti beberapa sekolah di seluruh negara bagi dijadikan sekolah perintis untuk melaksanakan program pembelajaran lebih menyeluruh kepada murid sekolah rendah.

Murid akan diajar bahasa ketiga, penekanan kepada aktiviti kolurikulum

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata pihaknya mengambil contoh pelbagai jenis sekolah daripada yang mempunyai infrastruktur tercanggih hingga ke sekolah pedalaman.
Katanya, mengikut program itu, murid di sekolah berkenaan akan diajar bahasa ketiga dan sejarah selain memberi penekanan kepada aktiviti kokurikulum.

"Rombakan tidak semestinya dalam konteks kurikulum rasmi saja, usaha melalui kokurikulum pun boleh dilihat sebagai satu kelebihan termasuk mempelajari bahasa ketiga.

"Kita sudah kenal pasti sekolah rintis untuk menjalani kajian psikometrik, aptitud dan penilaian dalam bilik darjah dan objektif program ini supaya anak kita akan dapat berfikir secara holistik, menyeluruh dan kritikal serta berkeyakinan menguasai pelbagai bahasa, namun dalam masa sama tidak melupakan bahasa kebangsaan yang boleh menyatupadukan mereka.
"Usaha ini akan dapat membantu kementerian membentuk semangat patriotisme, toleransi dan kebolehan untuk bergaul dalam masyarakat berbilang kaum bermula di sekolah rendah lagi," katanya selepas merasmikan Konvensyen Pendidikan Guru sempena majlis pertemuan Alumni Maktab Kirkby di sini, semalam.

Hishammuddin juga berharap pada 2010 kategori sekolah yang terlalu banyak dapat dikurangkan dan kemudian diklasifikasikan kepada dua kategori saja iaitu sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan.

"Sekarang kita ada pelbagai kategori seperti sekolah bestari, sekolah kluster, sekolah premier, sekolah wawasan dan sekolah kawalan, jadi kita perlu permudahkan klasifikasi ini di bawah dua kategori besar," katanya.

terbabit supaya orang ramai mudah faham untuk menjadikannya sebagai penanda aras di masa depan," katanya.


Sementara itu, beliau berkata, kekosongan jawatan Timbalan Menteri Pelajaran bagi menggantikan Allahyarham Datuk Razali Ismail yang meninggal dunia kelmarin akan ditentukan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau berharap akan ada seseorang yang menggantikan Allahyarham dalam masa terdekat.

"Ini tugas besar... sebelum dapat pengganti, saya dan Datuk Dr Wee Ka Siong akan membahagikan segala tugasan Allahyarham bersama-sama," katanya.

Razali yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu meninggal dunia secara mengejut di Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands, kira-kira 6.30 petang kelmarin, ketika sedang bermain badminton.

Ditanya mengenai pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu, Hishammuddin yang juga Ketua Pemuda Umno, berkata perkara itu terpulang kepada Suruhanjaya Pilihan Raya untuk menentukannya.

Beliau yakin jika orang ramai mengenang jasa serta pengorbanan Allahyarham dan mahukan calon yang sama kaliber, mereka akan mengekalkan kerusi Kuala Terengganu kepada Barisan Nasional.

Senarai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG I

Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman ibni Al-Marhum Tuanku Muhammad

D.M.N., S.M.N.

Memerintah dari 31 Ogos 1957 hingga 1 April 1960
YDP1

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG II

Al-Marhum Tuanku Hisamuddin Alam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Alaiddin Sulaiman Shah

D.M.N., D.K.(Brunei)

Memerintah dari 14 April 1960 hingga 1 September 1960
YDP2

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG III

Al-Marhum Tuanku Syed Putra ibni Al-Marhum Syed Hassan Jamalullail

D.M.N., S.P.M.P., D.K.M., D.M.N., S.M.N., D.K.(Selangor), S.P.D.K.(Sabah), D.K. (Kelantan), D.P.(Sarawak), D.K.(Kedah), D.K.(Pahang), D.K.(Johor), D.K.(Negeri Sembilan), D.P.S.S.(Sarawak), D.K.(Perak), D.K.(Terengganu), D.K.M.B.(Brunei), Knight Commander of St. Micfhael&St. George (K.C.M.G), Raja of the Order of Sikatuna, Philippines (Noblest Award of Chivalry), The Great Cross of the Royal Order of Cambodia, The Most Auspicious Order of the Royal Friendship of Thailand, Collar of the Supreme Order of the Chrysanthemum (Japan), Cordone Hussein Ben Ali (Jordan), Collar of the Nile (United Arab Republic).

Memerintah dari 21 September 1960 hingga 20 September 1965
YDP3

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG IV

Al-Marhum Tuanku Ismail Nasiruddin Shah ibni Al-Marhum Sultan Zainal Abidin

D.K.,D.K.M.,D.M.N.,S.P.M.T.,D.K.(Kelantan), D.K.(Selangor), D.K.(Perak), D.K.(Pahang).

Memerintah dari 21 September 1965 hingga 20 September 1970
YDP4

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG V

KeBawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Almu`tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu`adzam Shah ibni Al-Marhum Sultan Badlishah

D.K.,D.K.H.,D.K.M.,D.M.N.,D.U.K.,D.K.(Kelantan), D.K.(Pahang), D.K.(Selangor),D.K.(Perlis), D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Johor), D.K.(Terengganu), D.K.(Perak), D.P.(Sarawak), D.U.N.M.,S.P.M.K.,S.S.D.K.,D.H.M.S.

Memerintah dari 21 September 1970 hingga 20 September 1975
YDP5

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG VI

Al-Marhum Tengku Yahya Petra ibni Al-Marhum Sultan Ibrahim

D.K.,D.K.M.,D.M.N.,S.M.N.,S.P.M.K.,S.J.M.K.,S.P.S.K.,D.K.(Selangor), D.K.(Terengganu), D.K.(Kedah), D.K.(Brunei), D.K.(Pahang), D.K.(Perlis), D.P.(Sarawak).

Memerintah dari 21 September 1975 hingga 29 Mac 1979
YDP6

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG VII

KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta`in Billah ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri`Ayatuddin Al-Mu`adzam Shah

D.K.P.,D.K.,D.K.M.,S.S.A.P.,S.I.M.P.,D.M.N.,D.K.(Perak), D.K.(Johor), D.K.(Kelantan), D.K.(Terengganu), D.K.(Perlis), D.K.(Kedah), D.K.M.B.,D.K.(Brunei), D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Selangor).

Memerintah dari 26 April 1979 hingga 25 April 1984
YDP7

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG VIII

Duli Yang Maha Mulia Baginda Sultan Iskandar ibni
Al-Marhum Sultan Ismail.

D.K.

Memerintah dari 26 April 1984 hingga 25 April 1989
YDP8

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG IX

Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-lah

D.K.,D.K.M.,D.M.N.,D.K(Kelantan), D.K.(Terangganu), D.K.(Perlis), D.K.(Johor), D.K.(Selangor), D.K.(Kedah), D.K.M.B.(Brunei), D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Pahang), S.S.M.,P.M.N.,P.S.M.,

Memerintah dari 26 April1989 hingga 25 April 1994
YDP9

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG X

Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ja`afar ibni
Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman

D.K., D.K.M., D.M.N., D.K.M.B. (Brunei), D.K. (Kelantan), D.K. (Kedah), D.K. (Selangor), D.K. (Perlis), D.K. (Johor), D.K. (Pahang), D.K. (Terengganu), D.K. (Perak)

Memerintah dari 26 April 1994 hingga 25 April 1999
YDP10

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG XI

Al-Marhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj ibni Al-Marhum Sultan Hisamuddin Alam Shah Alhaj

D.K., D.K.M., D.M.N., S.P.M.S., S.S.S.A, D.K.M.B. (Brunei), D.K. (Terengganu), D.K. (Kelantan), D.K. (Perlis), D.K. (Johor), D.K. (Kedah), D.K. (Negeri Sembilan), D.K. (Perak), D.K. (Pahang), S.P.D.K. (Sabah), D.P. (Sarawak), D.U.M.M. (Melaka), P.J.K.

Memerintah dari 26 April1999 hingga 21 November 2001
YDP11

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG XII

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail

D.K.P., D.K., S.S.P.J., D.M.N., D.K.(Perak), D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Terengganu), S.P.M.J., S.P.C.M., S.S.M.T.

Tarikh dilantik menjadi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 13 Disember 2001
YDP12

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG XIII

Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah
Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah

D.K.T., D.K.R., D.M.N., S.S.M.Z., S.S.M.T., S.P.M.T., D.K. (Perlis), D.K.(Johor), D.K.M.B.(Brunei), D.K.(Perak), D.K.(Negeri Sembilan), D.K. (Kedah), D.K. (Kelantan), D.K. (Selangor), S.P.M.J., Commandeur De La Legion D'Honneur (France).

Tarikh dilantik menjadi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 13hb. Disember 2006 .

Senarai Menteri Besar

Menteri Besar Perlis

Y.A.B. Datuk Dr. Md Isa Bin Sabu

Pejabat Menteri Besar Perlis,
Bangunan Ibu Pejabat Kerajaan,
01000 Kangar, Perlis
Tel : 04-9761000
mb_perlis

Menteri Besar Kedah

YAB Dato' Seri Haji Azizan Bin Abdul Razak

Pejabat Menteri Besar Kedah,
Wisma Darul Aman,
Jalan Tunku Bendahara,
05502 Alor Setar, Kedah.
Tel : 04-7301957
mb_kedah

Ketua Menteri Pulau Pinang

Y.A.B. Lim Guan Eng

Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang,
Tingkat 28, KOMTAR,10502 Pulau Pinang.
Tel : 04-2623366
km_penang

Menteri Besar Perak

Y.A.B. Ir Mohammad Nizar Bin Jamaluddin

Pejabat Menteri Besar Perak,
Jalan Istana, 30000 Ipoh, Perak.
Tel : 05-2531957
Ir_Nizar

Menteri Besar Selangor

Y.A.B. Tan Sri Abdul Khalid Bin Ibrahim

Pejabat Menteri Besar Selangor,
Tingkat 21, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah,
40000 Shah Alam, Selangor.
Tel : 03-5591957
mb_selangor

Menteri Besar Negeri Sembilan

Y.A.B. Dato' Seri Utama Haji Mohamad bin Haji Hasan

Pejabat Menteri Besar Negeri Sembilan,
70502 Seremban, Negeri Sembilan
Tel : 06-722311
mb_negerisembilan

Ketua Menteri Melaka

Y.A.B. Datuk Seri Mohd. Ali bin Mohd. Rustam

Pejabat Ketua Menteri Melaka,
Bangunan Seri Negeri, Jalan Hang Tuah,
75502 Melaka
Tel : 06-223355
km_melaka

Menteri Besar Johor

Y.A.B. Dato' Haji Abdul Ghani bin Othman

Pejabat Menteri Besar Johor,
Tingkat 1, Bangunan Sultan Ibrahim
80250 Johor Bahru, Johor.
Tel : 07-2244148
mb_johor

Menteri Besar Pahang

Y.A.B. Dato' Sri Adnan bin Yaakob

Pejabat Menteri Besar Pahang,
Wisma Sri Pahang, 25502 Kuantan, Pahang.
Tel : 09-522349
mb_pahang

Menteri Besar Terengganu

Y.A.B. Dato' Ahmad Bin Said

Pejabat Menteri Besar Terengganu
Tingkat 16, Wisma Darul Iman,
20502 Kuala Terengganu,Terengganu
Tel : 09-6231957
MB trengganu

Menteri Besar Kelantan

Y.A.B. Dato' Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Pejabat Menteri Besar Kelantan,
Tingkat 1 & 2, Blok 1, Kota Darulnaim,15502 Kota Bharu, Kelantan.
Tel : 09-781957
mb_kelantan

Ketua Menteri Sarawak

Y.A.B.Datuk Patinggi Tan Sri Dr. Haji Abdul Taib Mahmud

Pejabat Ketua Menteri,
Tingkat 22, Wisma Bapa Malaysia,
Petra Jaya, 93502 Kuching, Sarawak.
Tel : 082-441957
sarawak

Ketua Menteri Sabah

Y.A.B. Datuk Musa bin Haji Aman

Pejabat Ketua Menteri Sabah,
Jabatan Ketua Menteri,
Tingkat 28, Bangunan Yayasan Sabah,
88502 Kota Kinabalu, Sabah.
Tel : 088-429588

Senarai Kabinet

Senarai Kabinet
MONDAY, 22 SEPTEMBER 2008 04:54

PERDANA MENTERI

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi





TIMBALAN PERDANA MENTERI

Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak



JABATAN PERDANA MENTERI

Menteri

Tan Sri Bernard Giluk Dompok

Datuk Seri Mohamad Nazri Abdul Aziz

Datuk Dr. Ahmad Zahid Hamidi



Datuk Amirsham A. Aziz





Timbalan Menteri

Datuk Mohd. Johari Baharom

Datuk Dr. Masitah Ibrahim

Datuk Hassan Malik

S.K. Devamany


KEMENTERIAN KEWANGAN

Menteri

Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak

Tan Sri Nor Mohamed Yakcop





Timbalan Menteri

Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanazlah

Datuk Kong Cho Ha





KEMENTERIAN PERTAHANAN

Menteri

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi



Timbalan Menteri

Datuk Wira Abu Seman Yusop





KEMENTERIAN DALAM NEGERI

Menteri

Datuk Seri Syed Hamid Albar



Timbalan Menteri

Datuk Chor Chee Heung

Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh





KEMENTERIAN PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN

Menteri

Datuk Ong Ka Chuan



Timbalan Menteri

Datuk Robert Lau Hoi Chew

Datuk Hamzah Zainuddin










KEMENTERIAN KERJA RAYA

Menteri

Datuk Ir. Mohd. Zin Mohamad

Timbalan Menteri

Datuk Yong Khoon Seng





KEMENTERIAN PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI

Menteri

Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin



Timbalan Menteri

Datuk Liew Vui Keong

Jacob Dungau Sagan





KEMENTERIAN LUAR NEGERI

Menteri

Datuk Seri Dr. Rais Yatim



Timbalan Menteri

Datuk Abdul Rahim Bakri





KEMENTERIAN PENERANGAN

Menteri

Datuk Ahmad Shabery Cheek



Timbalan Menteri

Datuk Tan Lian Hoe









KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA

Menteri

Datuk Dr. S. Subramaniam

Timbalan Menteri

Datuk Noraini Ahmad





KEMENTERIAN BELIA DAN SUKAN

Menteri

Datuk Ismail Sabri Yaakob



Timbalan Menteri

Wee Jeck Seng





KEMENTERIAN PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN HAL EHWAL PENGGUNA

Menteri

Datuk Shahrir Abdul Samad



Timbalan Menteri

Jelaing anak Mersat





KEMENTERIAN TENAGA AIR DAN KOMUNIKASI


Menteri
Datuk Shaziman Abu Mansor



Timbalan Menteri

Datuk Joseph Salang Anak Gandum











KEMENTERIAN PELAJARAN

Menteri

Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein



Timbalan Menteri

Dr. Wee Ka Siong

Datuk Razali Ismail





KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI

Menteri

Datuk Seri Khaled Nordin



Timbalan Menteri

Datuk Dr. Hou Kok Chung

Datuk Idris Haron





KEMENTERIAN PEMBANGUNAN USAHAWAN DAN KOPERASI

Menteri

Datuk Noh Omar



Timbalan Menteri

Datuk Saifuddin Abdullah





KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR

Menteri

Datuk Douglas Unggah Embas



Timbalan Menteri

Datuk Maznah Mazlan







KEMENTERIAN PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI

Menteri

Datuk Mustapa Mohamed



Timbalan Menteri

Datuk Rohani Abdul Karim





KEMENTERIAN PENGANGKUTAN

Menteri

Datuk Ong Tee Keat



Timbalan Menteri

Datuk Seri Panglima Lajim Ukin





KEMENTERIAN SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI

Menteri

Datuk Dr. Maximus @ Johnity Ongkili



Timbalan Menteri

Fadilah Yusof





KEMENTERIAN PELANCONGAN

Menteri

Datuk Seri Azalina Othman Said



Timbalan Menteri

Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib





KEMENTERIAN PERPADUAN, KEBUDAYAAN, KESENIAN DAN WARISAN

Menteri

Datuk Mohd. Shafie Apdal



Timbalan Menteri

Teng Boon Soon





KEMENTERIAN PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT

Menteri

Datuk Dr. Ng Yen Yen



Timbalan Menteri

Noriah Kasnon





KEMENTERIAN KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH

Menteri

Senator Tan Sri Muhammad Muhd. Taib



Timbalan Menteri

Tan Sri Joseph Kurup

Joseph Entulu Belaun





KEMENTERIAN PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI

Menteri

Datuk Peter Chin Fah Kui



Timbalan Menteri

Senator A. Kohilan Pillay





KEMENTERIAN KESIHATAN

Menteri

Datuk Liow Tiong Lai



Timbalan Menteri

Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad



KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN

Menteri

Datuk Seri Zulhasnan Rafique



Timbalan Menteri

Datuk M. Saravanan

Anggota Pentadbiran KPM

Pengurusan Tertinggi KPM

Imbasan Sejarah

Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957 - Zaman Pengukuhan


* Pembentukan satu sistem pendidikan kebangsaan

* Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama

* Permulaan kurikulum yang berorientasikan alam sekeliling Malaysia

* Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua


Laporan Rahman Talib dan Akta Pelajaran 1961 - Zaman Kemaskini


* Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira

* Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini

* Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia

* Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional

* Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun

* Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan


Ciri-ciri Laporan Kabinet 1979


* Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira

* Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini

* Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia

* Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional

* Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun

* Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan


Rang Undang Undang Pendidikan 1995


* Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara

* Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan

* Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5-7 tahun

* Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan

* Pendidikan teknik & politeknik dipertingkatkan

* Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta

Kurikulum Kebangsaan

“... suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan”

Akta Pendidikan 1996
[Peraturan-peraturan (Kurikulum Kebangsaan) Pendidikan 1997]

Carta Sistem Pendidikan Negara

Sistem Pendidikan Kebangsaan

Sistem Pendidikan Kebangsaan di peringkat sekolah di bawah Kategori Institusi Pendidikan Kerajaan terdiri daripada:-

(a) Pendidikan Prasekolah

* Program pendidikan bagi murid yang berumur dari empat hingga enam tahun;


(b) Pendidikan Rendah

* Kursus pengajian pada peringkat rendah yang direncanakan bagitempoh enam tahun tetapi yang boleh tamat diikuti dalam tempoh antaralima hinggah tujuh tahun;

* Ia terdiri daripada sekolah kebangsaan atau sekolah jenis kebangsaan;


(c) Pendidikan Menengah

* Pendidikan yang terdiri daripada pendidikan menengah rendah dan menengah atas;

* Pendidikan menengah yang diadakan terdiri daripada :-

1. sekolah akademik

2. sekolah teknik dan vokasional

3. sekolah kebangsaan agama


(d) Pendidikan Lepas Menengah

* Pendidikan yang disediakan untuk seseorang yang sudah tamatmengikuti pendidikan menengah rendah dan menengah atas, tetapi tidaktermasuk pendidikan tinggi.


Persekolahan di bawah Kategori Institusi Pendidikan Bantuan Kerajaan pula adalah bagi Sekolah Berasrama Penuh yang ditanggungjawabkan kepada Unit Sekolah Berasrama Penuh Bahagian Sekolah.

Institusi pendidikan lain di peringkat persekolahan yang ditubuhkan adalah :-

* Sekolah Pendidikan Khas yang ditanggungjawabkan kepada Jabatan Pendidikan Khas.

* Sekolah Sukan yang ditanggungjawabkan kepada Bahagian Sukan.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepadaTuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.

Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik (PPSMI)

Pengenalan

PPSMI telah termaktub sebagai keputusan dasar kerajaan Malaysia hasil daripada Mesyuarat Khas Jemaah Menteri pada 19 Julai 2002.

Pelaksanaan PPSMI adalah secara berperingkat, bermula pada sesi persekolahan tahun 2003 dengan perintisnya ialah semua murid Tahun 1 untuk peringkat Sekolah Rendah dan Tingkatan 1 serta Tingkatan 6 Rendah untuk peringkat Sekolah Menengah.

Pelaksanaan penuh PPSMI ialah pada tahun 2007 untuk peringkat Sekolah Menengah sementara peringkat Sekolah Rendah ialah pada tahun 2008.

Rasional kepada peralihan bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik daripada bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris adalah atas dasar keprihatinan kerajaan terhadap pembangunan sumber tenaga manusia untuk mencapai taraf negara maju dan persiapan dari peringkat awal persekolahan untuk bersaing dalam era globalisasi.

Umum mengetahui bahawa sains dan matematik adalah bidang yang menjadi asas dan berperanan penting dalam kemajuan dan pembangunan sesebuah negara. Pelbagai inovasi dan penemuan baru dalam bidang ini berlaku dengan pantas dan capaian maklumat mengenai perkembangan dalam bidang ini banyak terdapat dalam bahasa Inggeris.

Selain itu, bahasa Inggeris adalah bahasa hubungan antarabangsa dan penguasaan dalam bahasa ini memudahkan perolehan ilmu dalam bidang ini.

Kesimpulannya, keputusan dasar untuk melaksanakan PPSMI bertujuan memastikan penguasaan yang lebih baik dalam sains dan matematik di kalangan murid memandangkan sebahagian besar sumbernya adalah dalam bahasa Inggeris. Secara tidak langsung, pelaksanaan PPSMI diharapkan akan turut meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid.

Peranan BBT dalam PPSMI

Peranan BBT telah bermula sejak 2002 sebaik sahaja kabinet memutuskan dasar PPSMI dilaksanakan mulai tahun 2003. BBT berperanan dalam menguruskan penghasilan dan pembekalan Pakej Buku Teks dan Buku Glosari Sains dan Matematik untuk Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah.

Beberapa perubahan telah dilakukan oleh BBT yang melibatkan komponen bagi Pakej Buku Teks Sains dan Matematik dengan tujuan membantu guru dan murid dalam menjayakan program PPSMI ini.

Antaranya, Pakej Buku Teks Mathematics Year 1 merangkumi komponen Buku Teks, Buku Latihan dan Aktiviti, CD-ROM untuk murid (MyCD), CD-ROM untuk guru dan Buku Panduan Guru.

Semua komponen ini diterbitkan dalam dua jilid (Part 1 dan Part 2) bertujuan mengatasi masalah beg berat.

Pada tahun pertama (2003) pelaksanaan PPSMI, pakej buku teks tambahan telah dibekalkan kepada semua sekolah.

Pembekalan pakej buku teks tambahan ini adalah secara one off dan di bawah pengurusan SPBT sekolah. Pakej buku teks tambahan ini boleh dipinjamkan kepada murid untuk rujukan mereka dan juga bagi tujuan guru melaksanakan P & P Matematik di dalam bilik darjah.

BBT turut menguruskan penghasilan Buku Glosari Sains dan Matematik untuk Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah. Penghasilan buku glosari ini adalah sebahagian daripada Program Intervensi PPSMI yang dimulakan pada tahun 2005.

Pakej Buku Teks Sains dan Matematik untuk PPSMI

Buku teks Sains dan Matematik yang dibekalkan ke sekolah di bawah Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) adalah secara berpakej. Penulisan pakej buku teks ini adalah berdasarkan keperluan dan hasrat yang dinyatakan dalam Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran Sains dan Matematik masing-masing.

Pakej Buku Teks Sains dan Matematik terdiri daripada beberapa komponen bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran (p&p) di sekolah.

Fungsi setiap komponen secara umumnya adalah seperti berikut:

i) Buku Teks (Textbook)

Buku Teks disediakan untuk murid sebagai sumber asas mendapatkan pengetahuan tentang konsep dan kemahiran dalam pembelajaran sains dan matematik.

ii) Buku Latihan dan Aktiviti (Activity Book)

Buku Latihan dan Aktiviti (BLA) disediakan untuk murid bagi mengukuhkan kefahaman konsep dan penguasaan kemahiran sains dan matematik yang telah dipelajari daripada buku teks. BLA membekalkan soalan latihan dan aktiviti yang dapat dilaksanakan oleh murid. BLA adalah komponen Pakej Buku Teks Sains dan Matematik Tahap Satu sahaja.

iii) Buku Panduan Guru (Teacher's Guide)

Buku Panduan Guru disediakan untuk guru sebagai sumber rujukan dan panduan supaya memudahkan guru merancang dan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara berkesan. Buku panduan ini juga membantu guru mengemaskini dan meningkatkan pengetahuan sains dan matematik serta merangsang kreativiti guru dalam P&P. Buku Panduan Guru adalah komponen Pakej Buku Teks Sains dan Matematik untuk Tahap Dua serta Pakej Buku Teks Matematik Tahun Satu.

iv) MyCD (Pupil's CD-ROM)

MyCD ialah CD-ROM untuk murid yang bertujuan mengukuhkan kefahaman murid berkaitan konsep sains dan matematik yang telah mereka pelajari melalui persembahan multimedia. Kandungan MyCD adalah Latihan dan Aktiviti secara interaktif, permainan, simulasi dan e-ujian.

v) CD-ROM Guru (Teacher's CD-ROM)

CD-ROM Guru bertujuan membantu guru dalam merancang dan melaksanakan P&P sains dan matematik. Antara kandungan di dalam CD-ROM Guru ialah strategi P&P, bank soalan, aktiviti tambahan dan senarai URL yang relevan dengan pendidikan sains dan matematik. CD-ROM Guru adalah komponen Pakej Buku Teks Sains dan Matematik untuk Tahap Satu sahaja.

vi) Buku Amali Sains (Science Practical Book)

Buku Amali Sains diterbitkan untuk memastikan mata pelajaran Sains diajar secara amali dan bukan hanya secara teori. Selain itu, daya pemikiran dan kreativiti murid dapat dikembangkan melalui amali serta menimbulkan minat murid terhadap Sains. Buku Amali Sains adalah komponen Pakej Buku Teks Sains untuk Tahap Dua sahaja.

Buku Glosari

Buku Glosari Sains dan Matematik adalah bahan rujukan guru dan murid untuk mengenal sesuatu istilah melalui definisi dan penggunaan istilah tersebut dengan lebih tepat. Selanjutnya »

Senarai Pakej Buku Teks Yang Dibekalkan oleh BBT

Senarai judul Pakej Buku Teks Sains dan Matematik yang dibekalkan ke sekolah berserta komponennya adalah seperti pada lampiran di bawah :

* Sekolah rendah
* Sekolah menengah

Tonggak 12

IKRAR HARI GURU

IKRAR HARI GURU

Bahawasanya kami
Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami
Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami

Kami akan berbakti
Kepada masyarakat
Dan negara kami.

Kami sentiasa menjunjung
Perlembagaan negara
Kami mengamalkan
Prinsip-prinsip Rukun Negara
Pada setiap masa.

TATACARA MENGHADAPI TEMUDUGA

TATACARA MENGHADAPI TEMUDUGA
Persaingan untuk mendapatkan tempat di pusat-pusat pengajian tinggi semakin hebat. Ini adalah kerana pelajar-pelajar berkelulusan SPM dan STPM semakin ramai setiap tahun.
Selain dari kelululusan akademik, untuk menjadi calon yang dipilih, pelajar juga akan dinilai dari beberapa sudut lain seperti kegiatan ko-kurikulum, penglibatan dalam pelbagai aktiviti maktab, persediaan menghadapi temuduga, disiplin dan kegiatan-kegiatan serta perkara-perkara lain yang dapat memberi kesan dan pengaruh terhadap pemilihan mereka.
Temuduga merupakan satu peluang yang sepatutnya dirancang dan diambil berat oleh setiap pelajar. Tujuan utama temuduga adalah untuk menentukan dan memilih calon yang paling sesuai. Temuduga ialah komunikasi dua hala. Ia bukan hanya satu tugas bagi pada penemuduga untuk menetukan kesesuaian calon, tetapi juga para calon harus berusaha agar mereka didapati sesuai dan seterusnya dipilih.
Temuduga boleh dikendalikan oleh seorang penemuduga ataupun oleh beberapa orang, yang dipanggil ‘panel’ temuduga. Biasanya terdapat 3 atau 5 orang dalam sesuatu panel temuduga., bergantung pada kehendak pihak yang menganjurkannya. Bagaimana ia dikendalikan, itu tidak penting. Apa yang harus diberi peringatan ialah cara anda berkelakuan, kerana itu yang akan menentukan peluang untuk anda berjaya di dalam temuduga tersebut. Anda perlu meyakinkan si penemuduga bahawa anda layak dipilih dan mempunyai segala ciri-ciri yang dikehendaki.
Berasaskan kepada laporan ahli-ahli panel temuduga yang telah menemuduga pelajar-pelajar MRSM, perkara-perkara berikut telah didapati:
1. Pelajar-pelajar lemah dalam membuat ‘arguement’.
2. Bersikap pasif semasa temuduga.
3. Tidak boleh bertutur dalam Bahsa Inggeris dengan baik.
4. Tidak boleh bertutur dalam Bahasa Melayu dengan baik.
5. Tidak tahu menahu mengenai kursus yang hendak diambil.
6. Belum/tidak tahu membuat pilihan kerjaya yang akan diambil.
7. Tidak tahu menahu mengenai kursus-kursus yang ditawarkan oleh universiti-universiti tempatan dan luar negeri.
8. Kurang pengetahuan am.
9. Berpakaian tidak kemas.
Adalah menjadi tanggungjawab anda agar kelemahan-kelemahan seperti di atas dapat diatasi. Selain dari berusaha bersendirian untuk mendapat keterangan/memperbaiki perkara-perkara berkenaan, anda juga boleh berhubung dengan Kaunselor, guru-guru dan mungkin ibu bapa dan kawan-kawan bagi mendapat pertolongan yang sewajarnya.

TAMBAHAN:
Kesalahan mengisi borang permohonan seperti tidak mengisi maklumat yang dikehendaki dengan lengkap , tulisan tangan yang sukar dibaca, borang yang kotor dan lain-lain, memberi gambaran sikap, watak dan perlakuan calon. Jadi, perlu ditekankan bahawa proses temuduga bermula dari masa mengisi borang permohonan.

PERSEDIAAN UNTUK TEMUDUGA:
Calon-calon mestilah bersedia dari segi mental dan fizikal sebelum menghadiri temuduga. Berikut adalah beberapa perkara yang elok dijadikan panduan:
1. Selidik dan dapatkan seberapa banyak mungkin maklumat-maklumat berhubung dengan kerjaya yang menjadi pilihan. Antara sumber-sumber yang boleh membantu anda dalam hal ini ialah:
• Kaunselor.
• Guru-guru kaunseling.
• Guru-guru yang mempunyai pengetahuan berkaitan dengan kerjaya tertentu.
• Buku-buku ‘Occupational Outlook Handbook’ dan ‘Dictionary of Occupational Tittles’ yang boleh diperolehi di bilik Kaunselor.
• Prospektus dari pelbagai universiti tempatan dan luar negeri yang terdapat di Perpustakaan Maktab.
• Pegawai-pegawai di Bahagian Bimbingan Kerjaya dan Perkhidmatan Pekerjaan, Kementerian Buruh dan Tenaga Rakyat.
• Pegawai-pegawai yang bekerja di dalam bidang kerjaya yang dipohon.
• Risalah-risalah dan bahan-bahan penerangan kerjaya yang boleh dipohon dari Bahagian Penganjuran Pelajaran MARA, Jabatan Buruh dan sebagainya.
• Ibu bapa, saudara-mara dan rakan-rakan.
2. Pastikan anda mempunyai kelulusan akademik serta kelulusan-kelulusan lain yang diperlukan sebagai syarat bagi mengikuti kursus/bidang yang dipohon. Janganlah semata-mata bergantung pada nasib dan ‘angan-angan’ sahaja.
3. Berhati-hati ketika mengisi borang permohonan (penempatan) yang pihak Maktab edarkan. Segala butir yang hendak diisikan perlulah difikir terlebih dahulu sama ada betul atau tidak, supaya borang anda nanti akan kelihatan bersih. Kesalahan mengisi borang permohonan/penempatan seperti tidak mengisi maklumat yang dikehendaki dengan lengkap, tulisan yang sukar dibaca, borang yang kotor dan lain-lain, memberi gambaran sikap, watak dan perlakuan anda. Perlu diingatkan bahawa proses temuduga bermula dari masa anda mengisi borang permohonan lagi.
4. Ambil tahu serba sedikit mengenai hal-hal di sekelililng anda (baca surat khabar, majalah dan sebagainya mengenai berita-berita penting dan pengetahuan am).

PADA HARI TEMUDUGA:
1. Pakailah pakaian yang sesuai, kemas lagi bersih. Pelajar-pelajar lelaki perlu memakai tali leher. Jangan pakai pakaian yang terlampau berwarna-warni dan menjolok mata, berselipar, serta menggunakan minyak wangi dan alat-alat solek yang berlebihan. Elakkan memakai baju batik dan T-shirt. Cuba bayangkan jika anda yang menemuduga, anda pasti akan memilih calon yang berpakaian kemas.
2. Pakailah kasut kulit. Elakkan kasut kain, kasut sukan atau selipar.
3. Rambut anda hendaklah pendek bagi lelaki dan kemas disikat atau bertudung bagi perempuan.
4. Pastikan anda ada membawa bersama-sama anda surat panggilan temuduga, kas pengenalan, surat beranak, sijil-sijil asal, dokumen-dokumen asal serta surat-surat akuan asal (jika ada) untuk disemak oleh panel temuduga. Atur mengikut susunan yang dikehendaki dan sebaik-baiknya difailkan supaya nampak lebih kemas dan teratur. (Jangan digulung-gulung sijil anda).
5. Tentukan di mana, bila dan pukul berapa temuduga itu diadakan. Cuba untuk sampai antara 10 - 15 minit lebih awal supaya anda punya cukup masa untuk berehat dan bertenang, tetapi jangan terlalu lama sehingga anda berasa cemas pula. Jangan sekali-kali datang lambat.
6. Apabila dipanggil masuk ke dalam bilik temuduga, anda hendaklah mengetuk pintu terlebih dahulu sebelum masuk. Jangan berasa gentar, masuk dengan hati yang tenang serta penuh yakin.


TINGKAHLAKU SEMASA TEMUDUGA:
1.
Semasa hendak masuk ke bilik temuduga janganlah gentar. Buat seperti biasa saja. Biasakan memberi ucapan ‘selamat pagi/selamat petang’ mengikut pada keadaan waktu, atau ‘assalamualaikum’ sekiranya panel temuduga itu beragama Islam.
2. Jangan hulurkan tangan anda untuk berjabat tangan selagi penemuduga itu tidak membuat gerakan dahulu, jika kiranya ia hendak berbuat demikian.
3. Jangan terus duduk melainkan telah dijemput berbuat demikian. Apabila disuruh duduk, ucapkan terima kasih dan duduklah dengan sempurna serta tegakkan badan. Jangan menggelisah.
4. Jangan cuba hendak mengalih keadaan kerusi yang disediakan.
5. Serahkan dokumen-dokumen berkaitan apabila diminta. Jangan anda meletakkan barang-barang lain, tangan ataupun siku anda di atas meja penemuduga.
6. Jangan duduk bersilang kaki. Jangan goyang-goyangkan kaki ataupun menggerakkannya ke sana sini.
7. Jangan cuba hendak menjenguk atau membaca surat-surat dan lain-lain kertas yang terdapat di atas meja penemuduga.
8. Biarkan penemuduga memulakan perbualan.
9. Apabila bercakap pandanglah ke muka penemuduga itu.
10. Jangan menjawab soalan-soalan dengan tergopoh-gapah. Jawablah setiap soalan yang ditanya dengan terang dan jelas serta mudah didengar. Jawapan yang diberi itu hendaklah tepat dan jangan bercakap panjang lebar perkara yang tidak berkaitan. Jangan sekali-kali menggunakan bahasa kasar. Bercakaplah dengan penuh rasa yakin dan tenang.
11. Gunakan ganti nama seperti tuan/puan pada orang yang menemuduga dari semasa ke semasa, tetapi jangan selalu sangat menggunakannya pula. Apabila menyebut nama seseorang gunakan gelaran yang terdapat pada nama orang tersebut seperti Tuan/Tan Seri/Dato’/ Dato’ Seri/Tuan/Puan/Encik dan sebagainya.
12. Anda haruslah sentiasa bersopan santun biarpun ada ketikanya soalan yang dikemukakan mungkin mencabar anda. Perkara semacam ini selalunya disengajakan untuk melihat sejauhmana anda akan bertindak terhadap keadaan atau situasi yang menekan.
13. Tumpukan perhatian pada setiap soalan dan beri jawapan atau tindakbalas yang tepat dan sempurna.
14. Cuba kembangkan perbincangan pada tajuk/hal yang telah menarik perhatian penemuduga, tetapi bersedialah membatasi mana-mana yang dirasakan tidak menarik perhatian mereka.
15. Anda mestilah bersedia dan berwaspada pada setiap ketika. Hujahkan satu-satu ‘point’ itu dengan penuh semangat.
16. Cuba kembangkan jawapan "ya" atau "tidak" anda dengan sebab musabab yang munasabah.
17. Jika anda tidak tahu jawapan kepada sesuatu soalan, jangan cuba hendak berbohong ataupun mendiamkan diri sahaja kerana ini nanti akan melemahkan peluan anda. Sebaik-baiknya anda berterus terang yang anda tidak tahu jawapan bagi soalan berkenaan.
18. Jangan menguyah sesuatu semasa temuduga sedang berjalan.
19. Jangan sekali-kali cuba menyampuk semasa penemuduga sedang bercakap atau berbincang sesuatu di antara mereka.
20. Minta penjelasan sekiranya anda tidak begitu faham pada soalan-soalan tertentu.
21. Bersedia memberitahu penemuduga tentang keluarga, persekolahan, kegemaran dsb., selaiin dari pilihan kerjaya dan pengajian anda. Jangan bercakap berlebihan dan yang tidak sepatutnya. Jangan pula berbincang apa-apa masalah peribadi anda semasa temuduga.
22. Jangan menyeterui para penemuduga dengan sifat angkuh atau sifat tidak acuh yang anda tunjukkan.
23. Gunakan satu-satu bahasa tanpa campur-aduk dengan bahasa lain. Sebagai contoh jangan gunakan, "I fikir problem ini tidak dapat diselesaikan". Ataupun "You taulah, problem ini begitu complicated". Sekiranya disoal dalam Bahasa Melayu, jawablah dalam Bahassa Melayu dan sekiranya disoal dalam Bahasa Inggeris, anda perlulah pula menjawab dalam Bahasa Inggeris.
24. Cuba jawab semua soalan dengan tenang. Jangan cuba menengking penemuduga. Mungkin soalan itu mudah dan tidak berkaitan. Umpamanya jika ditanya berapa orang calon sedang menunggu di luar, itu tidak ada kaitan dengan pilihan kerjaya anda. Tujuan soalan sedemikian dikemukakan ialah untuk melihat sama ada anda ‘observant’ atau tidak.
25. Biarkan penemuduga itu menamatkan temuduga.
26. Di akhir temuduga, ucapkan terima kasih kepada panel temuduga kerana memberi peluang kepada anda menghadiri temuduga itu.
Tambahan: Jika diberi peluang untuk bertanya soalan, kemukakan soalan yang munasabah.

ooo Selamat Maju Jaya ooo

CONTOH SOALAN-SOALAN TEMUDUGA
1. Apakah yang anda ingini 5 tahun daripada sekarang?
2. Mengapakah anda memilih kerjaya yang sedang anda kejar sekarang?
3. Cerita sedikit tentang diri anda.
4. Apakah yang dapat memotivasikan anda?
5. Apakah kelayakan yang anda miliki yang boleh menolong dalam kerjaya pilihan anda?
6. Bagaimanakah anda menentukan/menilai kejayaan?
7. Apakah sumbangan yang anda dapat berikan kepada pihak kami?
8. Terangkan/huraikan perhubungan yang perlu terjalin antara penyelia dan orang-orang bawahannya.
9. Apakah kelemahan-kelemahan anda?
10. Adakah gred-gred yang anda capai semasa belajar menggambarkan kebolehan anda sebenar?
11. Mengapakah patut kami memilih anda?
12. Ceritakan satu pengalaman yang paling berguna kepada anda.
13. Nyatakan 2 atau 3 perkara yang anda anggap penting dalam pekerjaan anda.
14. Apakah matlamat dan tujuan jangka panjang dan jangka pendek anda? Bagaimana anda membuat persediaan untuk mencapainya?
15. Yang mana lebih penting kepada anda : duit atau jenis pekerjaan.
16. Apakah yang anda anggap sebagai kekuatan anda.
17. Nyatakan 2 atau 3 pengalaman pencapaian yang telah memberikan anda kepuasan. Mengapa?
18. Situasi bekerja yang bagaimanakah dapat memberikan keselesaan kepada anda?
19. Bagaimanakah anda apabila bekerja dalam keadaan yang tertekan? (work under pressure)
20. Apakah kesulitan yang pernah anda hadapi dan bagaimana anda dapat mengatasinya.
21. Apakah yang anda telah pelajari daripada kesilapan-kesilapan pada masa-masa lalu?
22. Apakah objektif kerjaya jangka panjang anda?
23. Bagaimanakah anda merancang untuk mencapai matlamat kerjaya anda?
24. Apakah kualiti yang perlu ada pada seseorang yang berjaya?
25. Apakah subjek yang anda paling minat dan paling tidak minat sekali? Mengapa?
26. Apakah perubahan-perubahan yang anda akan lakukan semasa berada di kolej atau universiti? Mengapa?
27. Apakah yang anda telah pelajari daripada penyertaan anda dalam aktiviti kokurikulum?
28. Adakah anda mempunyai keutamaan tempat/lokasi anda bekerja? Mengapa?
29. Apakah ganjaran terpenting yang anda jangkakan dalam kerjaya anda?
30. Bincangkan sedikit tentang isu semasa yang berkait dengan kerjaya pilihan anda.
http://members.tripod.com/~eduline/temuduga.html

Halatuju Pendidikan

Halatuju Pendidikan

Perundangan Pendidikan
1957 - The Education Ordinance, 1957
1961 - Education Act, 1961
1963 - Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 (Disemak - 1971)
1971 - Akta Universiti dan Kolej Universiti
1974 - Akta Politeknik Ungku Omar
1980 - Akta Majlis Peperiksaan Malaysia

Laporan-Laporan Penting
1956 - Report of the Education Committee, 1956 (Penyata Razak)
1960 - Report of the Education Review Committee, 1960 (Penyata Rahman Talib)
1967 - Penyata Jawatankuasa Perancang Pelajaran Tinggi
1973 - Laporan Jawatankuasa di atas Kajian Pendapat mengenai Pelajaran dan Masyarakat (Laporan Keciciran)
1979 - Laporan Jawatankuasa Kabinet mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran (Penyata Mahathir)
1991 - Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengenai Latihan

Bahasa Melayu Dalam Sistem Pendidikan
1957 - Mata pelajaran wajib sekolah rendah dan menengah
1970 - Bahasa pengantar darjah 1
1975 - Semua Sekolah Rendah Inggeris selesai ditukar menjadi Sekolah Rendah Kebangsaan
1976 - Bahasa pengantar Tingkatan 1
1979 - Bahasa pengantar Tingkatan VI aliran sastera
1980 - Bahasa pengantar jurusan sastera tahun 1 di universiti
1981 - Bahasa pengantar tingkatan VI aliran sains
1982 - Bahasa pengantar semua peringkat persekolahan
1983 - Bahasa pengantar semua kursus di universiti

Peperiksaan Sekolah Rendah
1957 - MSSEE (Malayan Sec. Sch. Entrance Exam) dimulakan
1963 - MSSEE dimansuhkan
1967 - PDL (Penilaian Darjah 5) dimulakan
1973 - UDT (Ujian Darjah 3) dimulakan
1982 - UDT dimansuhkan
1988 - PDL dimansuhkan
1988 - UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) dimulakan

Peperiksaan Sekolah Menengah
1957 - LCE (Lower Certificate of Education) dimulakan
1957 - OSC (Overseas Cambridge Sch Certificate) dimulakan
1957 - FMC ( Federation of Malaya Certificate) dimulakan
1957 - QT ( Qualifying Test) dimulakan
1960 - SRP (Sijil Rendah Pelajaran) dimulakan
1961 - UK (Ujian Kelayakan) dimulakan
1962 - SPPTM (Sijil Pel. Persekutuan Tanah Melayu) dimulakan
1964 - SPPTM dimansuhkan
1964 - FMC dimansuhkan
1964 - MCE (Malaysian Certificate of Education) dimulakan
1964 - SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) dimulakan
1967 - SRP/LCE soalan objektif mula digunakan
1968 - OSC dimansuhkan di Semenanjung Malaysia.
1969 - SPVM (Sijil Pelajaran Vokasional Malaysia) dimulakan
1976 - Peperiksaan Bahasa Melayu (Julai) dimulakan
1976 - MCE diambilalih oleh Lembaga Peperiksaan
1982 - HSC (Higher School Certificate Cambridge) dimansuhkan
1982 - STPM (Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia) diambilalih oleh Majlis Peperiksaan Malaysia dimulakan
1983 - LCE ujian Lisan Bahasa Melayu dimansuhkan
1983 - SRP Ujian Lisan Bahasa Inggeris dimansuhkan
1987 - Sijil SPVM ditukar kepada SPM(V)
1987 - SPM di seluruh Malaysia dimulakan
1991 - KHPP (Kemahiran Hidup Program Peralihan) SRP dimulakan
1992 - Tahun terakhir bagi SRP
1993 - PMR (Penilaian Menengah Rendah) dimulakan
1993 - SPM berdasarkan KBSM (Kurikulum Baru Sek. Menengah) dimulakan

Kurikulum
1956 - General Syllabuses and Timetable Committee ditubuhkan
1964 - General Syllabuses and Review Committee ditubuhkan
1965 - Pendidikan Komprehensif dimulakan
1967 - Report of the Committee on Curriculum Planning and Development
1973 - Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) ditubuhkan
1982 - KBSR dilaksanakan di 302 buah sekolah rendah sebagai percubaan
1983 - KBSR dilaksanakan di semua sekolah rendah
1988 - Pelaksanaan KBSR sepenuhnya dicapai
1988 - Pelaksanaan KBSM bermula untuk mata pelajaran bahasa
1989 - Pelaksanaan KBSM bermula untuk mata pelajaran lain
1989 - Kemahiran Hidup Program Peralihan dimulakan di tingkatan 1
1989 - Pelaksanaan PKBS di tahun 1 hingga tahun 6 di semua sekolah rendah
1989 - Mata pelajaran Kemahiran Manipulatif dilancarkan di 100 buah sekolah rendah
1991 - Mata pelajaran Kemahiran Manipulatif dilaksanakan di 1000 buah sekolah rendah
1991 - Kemahiran Hidup bersepadu dimulakan di Tingkatan 1
1992 - Mata pelajaran Kemahiran Hidup Manipulatif dilaksanakan di 3000 buah sekolah rendah
1993 - Kemahiran Hidup mula dilaksanakan di Tahun 4 di semua sekolah rendah. Sekolah yang telah melaksanakan Kemahiran Manipulatif meneruskannya di Tahun 5 dan 6 sekolah rendah

Peperiksaan Khas
1964 - Penubuhan Unit Pendidikan Khas
1978 - Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Komunikasi Seluruh
1981 - Jawatankuasa Antara Kementerian-Kementerian mengenai Pendidikan Khas (Kementerian Kebajikan Masyarakat/ Kementerian Kesihatan, Kementerian Buruh dan Tenaga Rakyat serta Kementerian Pendidikan sebagai Pengerusi dan setiausaha)
1984 - Jawatankuasa Pendaftaran dan Penempatan Kanak-kanak cacat antara Kementerian-Kementerian.
1984 - Penubuhan Jawatankuasa Penempatan Kanak-Kanak Negeri
1984 - Jawatankuasa Kebangsaan Kurikulum Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Shah Alam ditubuhkan
1985 - Penubuhan Unit Perintis Penerbitan dan Percetakan Braille Kementerian Pelajaran Malaysia
1985 - Penubuhan Mesyuarat Majlis Perkhidmatan Kebajikan Negara
1985 - Jawatankuasa Kerja Penyelarasan Komunikasi Seluruh Kementerian Pendidikan
1987 - Penubuhan Sekolah Menengah Pendidikan Khas Shah Alam
1987 - Jawatankuasa Pelaksana Pendidikan Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran
1988 - Arahan Y.B.Menteri Pendidikan mengkaji memberi bantuan penuh kepada Kanak-kanak dengan Perlakuan Autisme Ringan
1989 - Majlis Perundingan Pembangunan Masyarakat Negara
1991 - Lembaga Penasihat Kebangsaan bagi Pendidikan Kanak-kanak dengan keperluan-keperluan Pendidikan Khas
1993 - Jawatankuasa mengkaji Dasar, Perancangan, Penyelarasan dan Pelaksanaan Pendidikan bagi kanak-kanak dengan keperluan-keperluan Pendidikan Khas.
Maklumat Lanjut :
Bahagian Dasar dan Pengurusan Korporat
Kementerian Pelajaran Malaysia

Sejarah Pendidikan di Malaysia

Sejarah Pendidikan di Malaysia
FRIDAY, 24 OCTOBER 2008 16:00
Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957 - Zaman Pengukuhan
• Pembentukan satu sistem pendidikan kebangsaan
• Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama
• Permulaan kurikulum yang berorientasikan alam sekeliling Malaysia
• Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua
Laporan Rahman Talib dan Akta Pelajaran 1961 - Zaman Kemaskini
• Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
• Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
• Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
• Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
• Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
• Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Ciri-ciri Laporan Kabinet 1979
• Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
• Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
• Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
• Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
• Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
• Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Rang Undang Undang Pendidikan 1995
Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara.
• Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan
• Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5-7 tahun
• Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
• Pendidikan teknik & politeknik dipertingkatkan
• Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta

Sistem Pendidikan Kebangsaan di peringkat sekolah di bawah Kategori Institusi Pendidikan Kerajaan terdiri daripada:-

(a) Pendidikan Prasekolah
• Program pendidikan bagi murid yang berumur dari empat hingga enam tahun;
(b) Pendidikan Rendah
• Kursus pengajian pada peringkat rendah yang direncanakan bagi tempoh enam tahun tetapi yang boleh tamat diikuti dalam tempoh antara lima hinggah tujuh tahun;
• Ia terdiri daripada Sekolah Kebangsaan atau Sekolah Jenis Kebangsaan;
(c) Pendidikan Menengah
• Pendidikan yang terdiri daripada pendidikan Menengah Rendah dan Menengah Atas;
• Pendidikan Menengah yang diadakan terdiri daripada
o Sekolah Akademik
o Sekolah Teknik dan Vokasional
o Sekolah Kebangsaan Agama
(d) Pendidikan Lepas Menengah
• Pendidikan yang disediakan untuk seseorang yang sudah tamat mengikuti pendidikan menengah rendah dan menengah atas, tetapi tidak termasuk pendidikan tinggi.
• Persekolahan di bawah Kategori Institusi Pendidikan Bantuan Kerajaan pula adalah bagi Sekolah Berasrama Penuh yang ditanggungjawabkan kepada Unit Sekolah Berasrama Penuh Bahagian Sekolah.
• Institusi pendidikan lain di peringkat persekolahan yang ditubuhkan adalah :-
o Sekolah Pendidikan Khas yang ditanggungjawabkan kepada Jabatan Pendidikan Khas.
o Sekolah Sukan yang ditanggungjawabkan kepada Bahagian Sukan.
Falsafah Pendidikan Negara
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=1057%3Asejarah-pendidikan-di-malaysia&catid=36%3Amengenai-pendidikan&Itemid=10